Sinds vorig jaar oktober is de "Google Home" te koop in de Nederland. Deze zogenaamde "slimme speaker" kun je bedienen door commando's in te spreken. Buienradar heeft voor deze toch vrij nieuwe manier van informatie-overdracht een speciale toepassing ontwikkeld. Hieronder een aantal vragen aan Max Verhagen van Buienradar.

1.Wat is je functie bij Buienradar?

Ik ben de productmanager bij Buienradar, vooral betrokken bij de doorontwikkeling van Buienradar. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de ontwikkeling van nieuwe weerproducten voor het Buienradar platform (website, apps, tv) i.s.m. klein team van o.a. softwareontwikkelaars en weerpresentatoren van RTL Weer.

2.Op jullie website/app staat “works with Assistant”, wat betekent dat?

De Buienradar is één van de eerste applicaties die op de Google Assistant te vinden is en daarmee ook op de Google Home. De Google Assistant is een stem gestuurde hulp op je telefoon, maar zit ook in bijvoorbeeld de Google Home waar je vragen kan stellen over het nieuws, verkeer of het weer.

3.Waarom hebben jullie deze applicatie ontwikkeld?

Het begon ongeveer twee jaar geleden, toen werd de Google Assistent geïntroduceerd in de VS. Uit nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden zijn we hier klein mee begonnen. We willen met Buienradar op elke relevante platform aanwezig zijn zodat een gebruiker persoonlijke weersinformatie kan opvragen, bijvoorbeeld via de Google Assistent. Buienradar is de eerste Nederlandse weerassistent op de Google Assistant. In de VS maar ook in China is Voice (spraak gestuurde commando’s) flink in populariteit toegenomen afgelopen jaren. In deze landen zie je mensen nauwelijks meer berichten typen in bijvoorbeeld WhatsApp maar continu berichten inspreken en versturen naar elkaar. We gaan ervan uit dat dit ook in Nederland gaat gebeuren, momenteel gebeurt het namelijk al steeds meer, want het werkt simpelweg sneller (typen duurt langer of app openen duurt lang) en gemakkelijker (even snel een vraag stellen). Het is een kwestie van tijd voor het in de gewoonte/gebruik van Nederlanders zit.

4.  Op welke thema gebieden kan de assistent antwoord geven?

Op verscheidene thema’s, zoals het weerbeeld van vandaag op jouw locatie (komende tijd wordt het flink uitgebreider), of het gaat regenen komende uren, actuele temperatuur en wind, hooikoorts, muggen, en wanneer de zomer of winter begint.

5. Waar moet je op letten als je een vraag stelt?

Begin met “praat met Buienradar”. Hiermee wordt simpel gezegd de Buienradar Assistant geopend op de Google Assistent. Vervolgens kan je al je weervragen stellen aan Buienradar, bijvoorbeeld wat het weer in Den Bosch wordt vandaag.

6. Dus door het commando “praat met Buienradar” kom je in een soort speciale database met informatie over het weer?

Dat klopt. Als een gebruiker vraagt om weerinformatie van Buienradar zal de Google Assistant aan de Buienradar zelf de gevraagde weerinformatie vragen. Vervolgens zoekt de Buienradar deze informatie razendsnel op en deelt deze informatie met de Google Assistent. Daarna beantwoord de Google Assistant je vraag.

7. Wat voegt Voice toe aan de huidige beeld-interface zoals die van de app en website?

Momenteel is het een relatief kleine groep gebruikers die de Buienradar Voice gebruikt in het dagelijks leven. Hierdoor kunnen we nieuwe dingen ontwikkelen en testen. Zo hebben we voor de Google Assistent een dagelijks lokaal weerbericht ontwikkelt aan de hand van de dagelijkse weerberichten geschreven door onze team met weerpresentatoren. Meer dan 2000 weerberichten hebben we bekeken van de afgelopen 3 jaar om bruikbare zinnen of woordcombinaties te vinden. Dankzij een slimme database hebben we steeds een uniek dagelijks weerbericht voor een gebruiker voor zijn locatie.

Dit bleek zo goed te werken dat we het dagelijks weerbericht ook in de app hebben ingebouwd als notificatie die een gebruiker dagelijks op een gekozen tijdstip ontvangt en als een weerbericht voor locaties buiten Nederland en België.

8. Hebben jullie specifieke doelgroepen voor ogen, zoals ouderen of slechtzienden?

Zeker, dit is een hele goede toevoeging voor slechtzienden of ouderen die moeite hebben met de moderne technologie zoals smartphones. Ook voor deze doelgroep wil Buienradar hun persoonlijke weerassistent zijn door met spraak weerinformatie te kunnen bieden.
En ook de jongere generaties gebruiken Voice steeds meer in de dagelijkse bezigheden. Bij deze doelgroep gaat het vooral om snel en gemakkelijk een kort antwoord te krijgen.

9. Doe je nog iets met vragen die regelmatig gesteld worden, maar waar nog geen antwoorden voor ingevoerd zijn?

De vragen waar we nog geen antwoord op hebben, bestuderen we en proberen zo snel mogelijk een antwoord mee te geven.

10. Hoe zie je het gebruik van Voice als interface over 2 jaar?

We verwachten dat het Voice gebruik flink gaat toenemen komende jaren. Zeker wanneer de interacties “natuurlijker” worden (mensen het gevoel geven dat ze met een persoon communiceren i.p.v. een apparaat), zal het gebruik zeker toenemen.

11. Welke trefwoorden moet je gebruiken als je informatie over hooikoorts wilt krijgen?

Dan moet je een vraag stellen met de woorden "hooikoorts" of "pollen"  en een plaatsnaam erbij vermelden.

12. Even testen:

Vraag: "Hé Google, wat is de hooikoortsverwachting in Eindhoven?"

Google: “Sorry ik begrijp het niet”

Vraag: "Hé Google, praat met Buienradar"

Google: “Prima, hier is Buienradar”

Buienradar: “Welkom bij Buienradar, je kunt me vragen stellen over het weer, bijvoorbeeld: Gaat het regenen in Amsterdam?”

Vraag: "Wat is de hooikoorts verwachting in Eindhoven?"

Buienradar: “Vandaag veel kans op hooikoortsklachten in Eindhoven”

Vraag: "zijn er veel pollen in Amsterdam?"

Buienradar: "Vandaag lichte kans op hooikoortsklachten in Amsterdam, Wil je me verder nog iets vragen?"

Antwoord: "Nee"

Buienradar: "Prima, bedankt en tot ziens"


tot zover, wordt vervolgd...


Luister dit interview als podcast:


Links:


Meer info over Buienradar op de Google Home >>